روز پنجشنبه ۲۰اردیبهشت در یک کنفرانس خبری در سالن استامپا در پارلمان ایتالیا، بیانیهٔ «حمایت از آزادی و مقاومت در ایران برای صلح و امنیت جهانی» که توسط اکثریت نمایندگان پارلمان ایتالیا از احزاب مختلف حمایت شده است، ارائه شد.
در این بیانیه که به امضای نایب‌رئیس پارلمان، ۳دبیر پارلمان، ۱۲رئیس کمیسیون پارلمانی، رؤسای ۶گروه پارلمانی، ۵معاون وزیر، ۳معاون پیشین نخست‌وزیر و یک وزیر پیشین رسید، به همهٔ دولتها برای به‌رسمیت شناختن حق مردم ایران برای قیام و حق کانون‌های شورشی برای مقابله با پاسداران فراخوان داده شده است.
این بیانیه از برنامهٔ۱۰ماده‌یی خانم مریم رجوی حمایت می‌کند و بر حقوق مجاهدین اشرف۳ در چارچوب کنوانسیون ۱۹۵۱ ژنو و کنوانسیون اروپایی حقوق‌بشر و فراخوان به حسابرسی از مسئولان قتل‌عام ۱۳۶۷ و نامگذاری تروریستی سپاه پاسداران تأکید کرده است.
در این کنفرانس خبری نایکه گروپیونی عضو کمیسیون خارجی پارلمان ایتالیا، سناتور جولیو ماریا ترتزی، رئیس کمیسیون سیاست اتحادیه اروپا در سنای ایتالیا و وزیر خارجه پیشین این کشور، امانوئل پوتزلو، عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان ایتالیا و الیزابتا زامپاروتی، از بنیاد حقوق‌بشری به قابیل دست نزنید سخنرانی کردند.
خانم نایکه گروپیونی گفت: «من می‌خواهم این جلسه را با سه کلمه برای خواهران ایرانی‌ام که برای من بسیار مهم هستند شروع کنم: زن، مقاومت و آزادی. امروز مایلم به بیانی واضح و قاطع این‌را بخوانم و تکرار کنم: زنان، مقاومت و آزادی». وی در ادامه با اشاره به خصیصهٔ ذاتی زن‌ستیزی در دیکتاتوری مذهبی افزود: «تصادفی نیست که زنان در صف اول مقاومت هستند، به‌رغم تبعیض و محرومیت، آنها امروز با شجاعت بسیار بیشتر از مردان با بی‌عدالتی روبه‌رو هستند و برای تغییر مبارزه می‌کنند. اگر رهبری زنان در مقاومت ایران واقعیت دارد، اگر پرزیدنت شورای ملی مقاومت خانم مریم رجوی یک زن است، تصور کنید که اگر رژیم تلاش نمی‌کرد جلوی آنها را بگیرد چه می‌توانستند بکنند. به همین دلیل یقین دارم روزی در ایران برابری زن و مرد به یک واقعیت تاریخی تبدیل خواهد شد».
سناتور جولیو ترتزی بر حمایت قاطع خود از خانم مریم رجوی و کار بزرگی که او در رهبری مبارزه برای یک ایران دموکراتیک انجام می‌دهد تأکید کرد و افزود: من از کار قهرمانانه و شجاعت و فداکاری این همه زن و دختر در مقاومت علیه رژیم آخوندها تشکر می‌کند و هم‌چنان که بارها گفته‌ام؛ «سر اژدهای شنیع ترور و جنگ‌افروزی در ایران است و علت وخامت وضعیت ژئوپلیتیکی که در اطراف خود می‌بینیم دقیقاً همین است».
امانوئله پوتزولو خطاب به خانم رجوی و اعضای مقاومت ایران گفت: «مبارزه شما به‌خاطر منافع اقتصادی نیست. مبارزه شما بر اساس آرمان است. ارزشهای آرمانی شما آرزوهای جهانی است و به همین دلیل ما که ایرانی هم نیستیم احساس می‌کنیم در مبارزه شما سهیم هستیم. در فراخوانی که به امضای اکثریت نمایندگان رسیده، محکومیت غیرقابل انکار بسیار صریح و قطعی نسبت به کسانی که ناقض اهریمنی حقوق‌بشر به‌ویژه علیه زنان هستند ارائه شده و هم‌چنین حمایت کامل از برنامه ده ماده‌یی مریم رجوی که در حقیقت یک برنامه سیاسی برای همه است. حمایت از اشرف۳ برای ما بسیار جدی است و برای ما اروپاییان بسیار مهم است که مشکلی برای مجاهدین در اشرف۳ به‌وجود نیاید. این برای ما یک موضوع اساسی است».
الیزابتا زامپاروتی از بنیاد به قابیل دست نزنید سخنران دیگر این جلسه بود وی گفت: «رهبری مریم رجوی بیانگر یک مبارزه رادیکال با رژیمی دین سالار، زن‌ستیز و تاریک گراست. سندی که به امضای اکثریت نمایندگان پارلمان ایتالیا رسیده است نشان دهندهٔ یک تحلیل درست از بحران بین‌المللی کنونی است».    
🙏لطفا به اشتراک بگذارید